Naczelnik Wydziału Sylwia Lewińska tel. (42) 288 83 63; e-mail: s.lewinska@powiat.zgierz.pl
Pracownicy Wydziału Gospodarki Nieruchomościami
- Pokój 304, tel. (42) 288 83 73, tel. (42)288 83 65, tel. (42) 288 83 64
- Pokój 306, tel. (42) 288 83 61, tel. (42) 288 83 74
Do podstawowych zadań wydziału należy:
- Gospodarowanie nieruchomościami Powiatu i Skarbu Państwa, a w szczególności:
- tworzenie i aktualizacja powiatowego zasobu nieruchomości oraz zasobu nieruchomości Skarbu Państwa
- gospodarowanie zasobami nieruchomości (sprzedaż, zamiana, darowizna, najem, dzierżawa, użyczenie, ograniczone prawa rzeczowe)
- kontrola nad administrowaniem i sposobem gospodarowania lokalami użytkowymi oraz częściami nieruchomości oddanymi w posiadanie zależne w obiektach zarządzanych przez powiatowe jednostki organizacyjne lub jednostki organizacyjne Skarbu Państwa
- prowadzenie rejestrów nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu oddanych w trwały zarząd i użytkowanie wieczyste
- sporządzanie deklaracji podatku od nieruchomości i podatku rolnego
- naliczanie i aktualizacja opłat z tytułu trwałego zarządu i użytkowania wieczystego
- prowadzenie postępowań wywłaszczeniowych i postępowań zezwalających na czasowe zajęcie nieruchomości, przeprowadzanie przewodów i urządzeń służących do przesyłania płynów, pary, gazów, energii elektrycznej, prowadzenie działalności wydobywczej
- ustalanie odszkodowań za nieruchomości zajęte, przejęte lub nabyte pod drogi publiczne
- podejmowanie czynności związanych z regulacją stanów prawnych nieruchomości Powiatu i Skarbu Państwa
- prowadzenie spraw sądowych dotyczących nieruchomości Powiatu i Skarbu Państwa
- prowadzenie spraw z zakresu podziałów nieruchomości (przygotowywanie wstępnych projektów podziału opiniowanie podziałów dokonywanych z urzędu)
- Wykonywanie zadań z zakresu zagospodarowania wspólnot gruntowych
- ustalanie, które grunty tworzą mienie wspólnoty lub mienie gromadzkie
- ustalanie listy uprawnionych do udziału we wspólnocie
- Przyznawanie na własność działek siedliskowych i gruntów oddanych do dożywotniego użytkowania
- Współpraca z Wydziałem Drogownictwa w zakresie nabywania nieruchomości pod pasy drogowe dróg publicznych i na potrzeby zarządzania drogami
- Wykonywanie zadań z zakresu ujawniania w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego
- Uzgadnianie projektów decyzji o warunkach zabudowy
- Wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności
- Wydawanie zaświadczeń będących tytułem do wpisania na rzecz Skarbu Państwa w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości przejętych w trybie dekretu z 6 września 1944 r. o przeprowadzeniu reformy rolnej
- Współpraca z Wydziałem Geodezji, Kartografii i Katastru w zakresie prowadzonych spraw związanych z gospodarowaniem nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu;
- Realizacja innych zadań Powiatu wynikających z obowiązujących przepisów.